Studiedag Kind & Ik (27/3/2010)

Deze studiedag was een groot succes! Dank aan allen die hun steen bijgedragen hebben! Onderaan deze pagina kunt een impressie van een deelneemster lezen.

Over de morele ontwikkeling van kinderen van 0-18 jaar
Inspiratie- en studiedag voor opvoeders 
zaterdag 27 maart 2010, 09.30-17.30 uur
locatie: Rudolf Steiner College, Vondelweg 87-89, 3031 PT Rotterdam.
€ 85,00 euro volledig verzorgd, incl. hapje/drankje na afloop

Hoe ontwikkelen kinderen een morele houding?
Jeugd harder aanpakken? De kranten staan er vol van. We worden overspoeld met negatieve berichten over 'de jeugd van tegenwoordig'. Er moet weer besef van deugden, normen en waarden komen. Hoe ontwikkelen kinderen een morele houding? Deze vraag wacht op nieuwe inzichten en antwoorden. Wie moet waar iets aan doen? Waar ligt de basis van de morele ontwikkeling? Wijzen met het vingertje? Moraliseren? Straffen? Of kan het anders? En hoe doe je dat dan?
Op de studiedag gaan wij met deze vragen aan de slag onder leiding van deskundige en inspirerende mensen! 

 

Er zijn die dag drie lezingen voor alle deelnemers: 

Vragen rond de morele opvoeding in deze tijd door Christie Amons- Lievegoed. Lees meer ...
Menswaardig opvoeden door Jeanne Meijs. Lees meer ...
Slotlezing  door Marcel de Leuw

 

Werkgroepen waarvoor je je kunt inschrijven:

Voor alle duidelijkeheid: je volgt op deze dag 1 werkgroep. Je kunt je 1e en 2e voorkeur aangeven, wij proberen je op 1 van deze keuzes in te delen. 
De ontwikkeling van het gevoelsleven - Tonnie Brounts Lees meer ...
Grenzen - Anneke Maissan Lees meer ...
De ontwikkeling van het Ik - Marcel de Leuw Lees meer ...
In verbinding met je kind - Femke Kooijmans & Baukje Exler Lees meer ...
Spel/ kunstzinnige in de opvoeding - Paul van Meurs Lees meer ...
Puber & morele opvoeding- Elard Pijnaken Lees meer ...
Kunst in contact met Kinderen - Thea Giesen-Huijg Lees meer ...
De functie van beelden in de opvoeding- Jeanne Meijs & Margriet Carlier
Lees meer ...
De morele opvoeding thuis en op school - Lilian Schrijvers & Christie  Amons- Lievegoed Lees meer ...
Hechtingsproblematiek - Truida de Raaf Lees meer ...
 

Programma
09.30 uur: Inloop, inschrijving, koffie/thee
10.00 uur: Lezing - Vragen rond de morele opvoeding in deze tijd- Christie Amons- Lievegoed
11.00 uur: Koffie/thee
11.15 uur: Werkgroepen

12.30 uur: Lunchpauze

13.30 uur: Lezing - Menswaardig opvoeden- Jeanne Meijs
14.30 uur: Werkgroepen hervatten
16.15 uur: Slotlezing door Marcel de Leuw
16.45 uur: Hapje/drankje
17.30 uur: Wel thuis! 

 

HenS Conferentie Kind en Ik, Over de Morele opvoeding

27 maart 2010

Een Impressie 

“Je kunt alleen iets veranderen wanneer je daar werkelijk aandacht voor hebt” zo hoorde ik eens een wijsheid. Terwijl ik mijn auto parkeer bij mijn vroegere school waar ik toch zelf heel wat worstelingen naar de wasdom doorstaan heb, schieten deze woorden mij ineens weer te binnen.  
Vandaag richten we ons daarbinnen op het vraagstuk van de morele ontwikkeling van kinderen, een hot onderwerp in deze tijd maar... waar hebben we nu precies over? Het  simpele feit dat 150 ouders, al dan niet beroepsmatige opvoeders en docenten uit het hele land zich vandaag vrijwillig verzamelen om zich in ernst en aandacht over dit onderwerp te buigen, ontroert mij.  Werkelijke aandacht ontroert mij maar gelukkig ben ik direct afgeleid door de vrolijke ontvangst en geniet ik van thee met prachtige zelfgemaakte spulletjes in een kraampje.

Met open monden, vol oh’s en ah’s ging het programma van start. Kijken naar een puber die zijn passie zo in de vorm heeft weten te gieten is adembenemend. Toen hij goochelde met een hoofdletter G was ik niet meer verbaasd dat hij uiteindelijk Nederlands kampioen goochelen bleek te zijn. In de opvoeding bestaan dat soort prijzen nog niet, wel kampioenen.

De eerste lezing van Christie Amons-Lievegoed (over Vragen rond de morele opvoeding in deze tijd) doet mij opgelucht ademhalen: Waarom ik ietwat stoute kinderen vaak leuker vond dan brave omdat ze zo zichtbaar hun eigenheid en kracht gaan ontdekken, vond ik al best logisch. En ook waarom ik diezelfde identiteitsstrijd in de puberfase als moeder een stuk minder makkelijk vind... Maar tegenover de aantrekkingskracht tot het kwaad en de  woekerkracht van het ‘kwaad tot erger’ (waar vanuit de Asen in de Germaanse mythologie een nieuwe wereld bouwden uit de ondergang) kunnen we vreugde voor de ontwikkeling van de ander zetten. Vanuit intens meebeleven, de rust nemen om verbinding te maken met de ander, bouwen we aan de humanitaire grondrechten: right, respect en responsibility.
Het is zoveel waard om na een lezing van een uur meer vertrouwen, bruikbare handvatten en een opgewekter humeur te hebben ten aanzien van de woeste puberstrijd die thuis gevochten wordt.

Ook mijn werkgroepleider van ‘Grenzeloos puberen’ was een feest op zich! De laatste keer dat we elkaar gezien hadden waren we beiden puber, hij met paarse haren, ik met sigaret in mijn mond. Nu staat daar en zelfbewuste jongeman, vader en leraar die op een theatersportachtige wijze de groep in zelfreflectie en hilarische nabootsing van de puber dreef. Zowaar, we waanden ons weer even terug in die jaren van branie en onzekerheid waarin we de wereld gingen veroveren. En weer word ik ontroerd. Dat ik vandaag zoveel meer zou begrijpen van mijn eigen kroost had ik niet gedacht. De titel begint ook niet voor niks met Kind en Ik, waarvan akte.

Een verantwoorde lunchdip was kansloos en werd enthousiast weg geklapt en gestampt voordat de zaal stil werd voor Jeanne Meijs.
Een lezing geven over ‘Menswaardig opvoeden’  vind ik  al dapper, ook al heet je Jeanne Meijs, ga dat maar eens vullen voor een grote zaal. Maar ze bouwt gewoon, rustig en trefzeker. Ze bouwt, maar legt eerst drie fundamenten: bewegen, slapen en verteren. Van daaruit begrijpt een ieder dat wanneer het fundament goed ligt, een mens kan groeien die niet alleen voor zichzelf leeft maar ook voor de wereld. En dat we op basis van vertrouwen menswaardig kunnen opvoeden, zowel het kind als onszelf, omdat het kind groeit aan wat we aan onszelf ontwikkelen.
‘Als we aandacht hebben voor de ander is dat ook een vorm van trouw: Jij bent de moeite waard om mee te verbinden’.

Het was fijn om na zo’n intensieve dag heel hartelijk te kunnen lachen om herkenbare schetsen van de jeugd van Marcel de Leuw. In zijn slotwoord klonk het nog na: ”Als het uitgangspunt van het handelen de vraag van de ander is, ben je moreel aan het opvoeden”. En als je morele opvoeding wil kunnen bieden, moet je jezelf opvoeden... 

Het brengt me terug bij het begin van de dag, maar dan vol vertrouwen en inspiratie: “Je kunt veranderen dat waar je werkelijk aandacht voor hebt”. Dat komt mooi uit, want we zijn nooit af.

 

P.S: Een organisatie is pas goed als je deze niet opmerkt. Veronica en Miryam jullie hebben het onvoorstelbaar goed georganiseerd, de dag liep op rolletjes. Naast het op de kaart zetten van dit soort grote thema’s, waarvoor dank, houden jullie oog voor de subtiele, kleine dingetjes. Ook dank voor het cadeautje op het end: Het prisma legt naast een gouden nu ook een regenboograndje langs de dag!

Dank,
Anouk (moeder van een tweeling in de puberteit)