Studiedag Kind & Ik (7/3/2009)

 

LET OP: ONDERSTAANDE INFORMATIE GAAT OVER DE STUDIEDAG VAN VORIG JAAR 2009. INFO OVER DE STUDIEDAG 'KIND & IK OP 27 MAART 2010' TREFT U ONDER HET  GELIJKNAMIG KOPJE AAN DE BOVENKANT VAN DE PAGINA.

HENS (Hupkes EN Storm) organiseerde op zaterdag 7 maart 2009 een studiedag waarin de wisselwerking tussen het kind van 0-18 jaar en de volwassene centraal stond. Drie lezingen vormden de spil van de dag. Daarnaast kon men kiezen voor 1 werkgroep waarin een bepaald thema verdiept wordt. De lezingen en werkgroepen kregen inhoud onder leiding van vakmensen.

Alle werkgroepen zijn voriga jaar vol gegaan wat in het totaal ruim 189 deelnemers opleverde.

Uitgenodigd waren:

Lezingen (voor alle deelnemers): 
Verwennen/ verwaarlozen - Edmond Schoorel (kinderarts). Welke rol spelen deze twee begrippen in de opvoeding? Wanneer is 'verwennen' gezond of schadelijk voor de ontwikkeling van je kind? Wanneer kan 'verwaarlozen' therapeutisch werken? Lees meer ...

Kind & ik - Jacques Meulman (psycholoog- biografieconsulent). De dingen die vanzelf gaan kun je zien als een cadeautje. De dingen die moeite kosten en vragen oproepen bieden kansen op ontwikkeling en diepgaande verbinding. Lees meer ...

Slotlezing - Marcel de Leuw (pedagoog).

Werkgroepen (1e en 2e keus van de deelnemer, wij probeerden iedereen op 1 van de 2 keuzes te plaatsen):

Verwennen/ verwaarlozen- Edmond Schoorel. Verdieping van dit thema naar aanleiding van de lezing in de ochtend.  Lees meer ...

Kind& ouder: niet voor niks! - Jacques en Jill Meulman. Over de zin van de verbinding tussen opvoeder en kind/ jongere. Lees meer ...

Lopen, spreken, denken - Aart van der Stel. Hoe ontwikkelen deze drie zich bij het kleine kind en wat betekenen ze voor het latere volwassen leven. Lees meer ...

Tussen wens en werkelijkheid - Leo Beth. Idealen zijn mooi en het streven waard maar hoe vaak botsen we niet met de dagelijkse realiteit en is het hiaat tussen wens en werkelijkheid te groot?  De afstemming tussen ideaal en werkelijkheid biedt een vruchtbare bodem voor ontwikkeling. Krijg zicht op je wensen en pas die toe in het nu! Lees meer ...

Grenzen - Anneke Maissan. Grenzen zijn onontbeerlijk voor de ontwikkeling. Hoe krijg je zoveel zicht op jezelf dat je je eigen grenzen zo kent dat je er ook vrij met het kind/ de jongere mee om kunt gaan. Anderzijds: welke tast ervaringen en grenzen geef je het kind/ de jongere en hoe werken die? Lees meer ...

Faalangst- Brigitte Raaijmakers Faalangst belemmert de ontwikkeling van jong en oud. Hoe voorkom je het ontstaan van faalangst? Hoe ga je om met faalangst als deze toch aanwezig is? Lees meer ...

Ontwikkeling door moed - Anne Rijke. Als we iets moedigs gedaan hebben ervaren we trots! Waar haal je die moed vandaan en hoe help je het kind/ de jongere naar het leren zetten van moedige stappen. Hoe kun je zelf de moed opbrengen je eigen weg te gaan in de opvoeding, ook als de omgeving een andere beweging maakt. Lees meer ...

Puberteit - Jeanne Meijs & Marcel de Leuw. De binnenwereld van de puber leren waarnemen door alle uiterlijke schijn heen.

Daar gaat ie weer! - Femke Kooijmans Iedereen kent het: vastraken in een patroon waarbij steeds strijd ontstaat.  Je denkt dan: "O jee, daar gaat ie weer!"  Ieder heeft zo zijn valkuilen maar ook zijn kwaliteiten. Verrassend genoeg: alle kwaliteiten liggen binnen handbereik van ieder individu! Leer de patronen doorbreken en je kwaliteiten inzetten waar de situatie om vraagt! Lees meer ...

Programma:

09.30 uur: Inloop en koffie/thee

10.00 uur: Lezing door Dr. Edmond Schoorel: Verwennen/ verwaarlozen

11.00 uur: Koffie/ thee

11.15 uur: Start werkgroepen

12.30 uur: Lunch

13.30 uur: Lezing door Jacques Meulman: Kind & Ik

14.30 uur: Hervatten werkgroepen

16.00 uur: Slotlezing door Marcel de Leeuw

16.45 uur: Napraten onder het genot van een hapje en drankje

Locatie: Rudolf Steiner College Rotterdam, Vondelweg 87-89, 3031 PT Rotterdam.